INFORMACE ZA MILION
Jak to všechno začalo?
Syn usíná, já mám čas a dlouhou chvíli si krátím čtením na sítích.
"Přidejte se k začínajícím podnikatelům a pojďte do skupiny, kde Vám dáme to správné know - how a zdarma."
Zaregistruji se a těším se, co nového se dozvím ze světa online marketingu. Protože v tomhle jsem stále ještě na začátku.
"Než začne desetidenní kurz, tak si projděte tyto videa, udělejte tyto úkoly."

Přichází první den a s ním první lekce. Live vysílání s hlavním mentorem. Konverzace v komentářích nabírá obrátky. Připojuju se k diskuzím a odpovídám na dotazy. Užívám si to, že jsem ve spojení s ostatními stejně smýšlejícími jako já. A že nás tam je. Lekce končí a já se cítím plná energie. Všímám si, že při vysílání reagují určité osoby jinak než nováčci. Dávají otázky, podněcují motivaci a diskuzi a podporují všechny okolo.
Další dny jdou ve stejném duchu, po vysílání ještě přichází doporučení na další lekce, které je dobré si projít. "To chci."
Tak si zažádám o bezplatný přistup na 30 dní do členské sekce, která normálně stojí asi 10.000,-Kč měsíčně. Vezmu si první kurz, celé je to rozdělené na 4 videa, z nich každé má asi hodinu. Není žádná šance, že bych to stihla všechno do dalšího dne nebo vůbec někdy, protože prostě čas není. Ale už mám pocit, že mi unikají ty správné a důležité informace.

"Máte to také tak?" Ptám se ve skupině. Odpovídá mi milá a už z profilovky příjemná slečna, že to je normální, a co mám zkusit jinak.
"Tomu říkám péče." myslím si.
Nový příspěvek ve skupině hlásí: "Vyhrajte nový iphone." Podmínkou byla obrovská aktivita ve skupině. Zvítězit mohl ten, kdo měl nejvíce příspěvků a lajků ve skupině.
Poslední den se měl vyhlásit vítěz.

Milion je takřka jistý!
Přišel 10. den a poslední živý vstup hlavního mentora. Ne, tentokrát tam byli čtyři experti.
Nic nového už jsme se nedozvěděli, jen se dvě hodiny táhly v duchu obrovské motivace na vyšší placený kurz, který ale sliboval, vysloveně garantoval jednoznačný úspěch v online podnikání. Výsledkem kurzu byl milionový obrat, který byl jasně daný a garantovaný a hlavně byl podložený důkazy.

A já chtěla být součástí. Opět stačila jedna věc: "Napište do komentáře, Chci vstoupit, a my zjistíme, jestli Vás do kurzu vezmeme nebo ne." Už i tahle nejistota, že to není pro každého, v člověku podnítí něco jako "tohle fakt chci" bez toho se neposunu a vlastně vyhořím a to přece nikdo nechce.
Druhý den mi přes messenger napsala jedna ta expertka z posledního dne vysílání s informacemi o členství v placeném kurzu.
Polichotila mě, že to, co chci rozjet je naprosto perfektní nápad a smysluplný a že to má obří potenciál.
Takže kurz pro mě určitě je tím nejvhodnějším způsobem.
"Cena?" 129.000,-Kč
"Tak to nedám ani náhodou." odepisuju.
"To chápu, ale byla by škoda o to přijít, tak zkusíme vymyslet nějaké řešení, protože jsi opravdu šikovná a máš potenciál, dám ti slevu a celý kurz tě bude stát jen 29.000,-Kč, ale musíš to zaplatit ještě dnes do 18. hodiny, jinak to budu muset nabídnout někomu jinému."
"Nemám tolik peněz u sebe, do rezervy sáhnout nesmím a nemůžu si půjčit." Ale už jsem přemýšlela, jak to jinak zařídit. Normálně jsem měla depku jak blázen, když jsem napsala dotyčné, jak si nesmírně vážím nabídky, ale nemůžu si to dovolit.

No ale co se nestane, expertka měla pro můj problém pochopení a podpořila mě v myšlenkách, že nechce, abych si půjčila, a tak mi dala poslední nabídku - úhrada formou splátek.
Už už jsem chtěla odeslat první platbu, limit na kartě mi to naštěstí zakázal. Ještě jsem se s tímto rozhodnutím pochlubila všude možně.
Vážně jsem měla radost a ta euforie, že jsem součástí něčeho velkého mě naplňovala po celém těle.
Rozbily se mi růžové brýle

Jedna velmi dobrá koučka se s tématem online šmejdů veřejně vyjádřila na svém profilu. Doslova popsala situaci, ve které jsem byla. Popsala to krásným slovem a pardon, je sprosté. Kundakurz. (omlouvám se za výraz)
A mě došlo, jak jsem blbá.
Takže honem rychle jsem odstoupila od všeho, zrušila komunikaci a nezaplatila ani korunu.
Když to vidím s odstupem, napadá mě jediné - sekta jak vyšitá.
A je mě z toho až líto, že jsem se sama nechala nachytat.
Proč to všechno zmiňuji?
Protože tohle je problém. A není to jediná skupina, která dokáže těžit až parazitovat na neznalosti lidí a díky jejich důvěře vytáhnout nehorázné peníze ze zoufalých lidí. Zvláště potom z lidí, kteří opravdu řeší existenční problém v podnikání nebo v zaměstnání.
Bohužel se s tím roztrhl pytel. Online prostředí dalo prostor šmejdům a nikdo to neřeší.
Prodávají se nejrůznější produkty slibující to stejné - úspěch díky zaručené metodě. Často však je prodávají lidé, kteří předtím také prošli jen nějaké kurzy a nechali si nabulíkovat, že je to správné.
Nechci shazovat v žádném případě tento způsob prodeje. Pokud je informace získaná tímto způsobem hodnotná, tak jako proč ne? Ale prodávat nesmysl a ještě si říct o takovou sumu mi prostě hlava nebere.
Poptávka určuje nabídku.

Každé zboží má svého kupce a tím, že chtíč získat "cenné" informace roste, lidé jsou ochotni zaplatit cokoliv, aby získali to, co je jim slíbeno a opravdu věří, že jim zrovna toto pomůže.
Spláčeme nad rozlitým mlékem
Většinou když si nějaký takový produkt koupíte, není zrovna cesty zpět. Platby z 90% jdou online prostřednictvím karty, transakce je okamžitá, přístup přijde ihned, protože se pořád tlačí na motivaci. Kolikrát jste si stáhli třeba ebook a do minuty už jej četli?
Protože je potřeba hned začít, aby si to náhodou kupující nestihl rozmyslet.
Ještě jsem teda nevracela peníze za ebook. Koupila jsem si jediný a ten zrovna fakt stál za to. Jeho cena byla také jen asi 100,- a vyloženě šlo o zaplacení nákladů. Ale knížka byla fakt skvělá.
Ale včera jsem zrovna narazila na ebook v hodnotě 20.000,- Kč.
Často však nějaká ochrana spotřebitele chybí a nevím, jak se k tomu postaví třeba ČOI.
A dá se vůbec bránit?

Protože jsem zvědavá, hledala jsem smluvní podmínky. Jestli patříte k těm, co je nečtou, je nejlepší začít. Zvlášť v nezmapovaných vodách.
Většinou se odstoupit dá. Do 14ti dnů od zakoupení.
Co je horší, že se to dozví konečný zákazník až 15. den, takže má fakt smůlu. A také se zde dost často řeší i jakési storno poplatky, takže už Vám nemusí vrátit celou částku, ale lepší aspoň něco než nic.
Zároveň si dejte pozor v případě placeného členství. Je tam automatické prodlužování a tím pádem pro Vás může být každý měsíc překvapení formou nečekaného výdaje. Zvlášť když třeba první měsíc máte tzv. na zkoušku.
Dá se s tím vůbec něco dělat?
Těžká otázka. Ale věřím, že boj není jednostranně nevýhodný.
Dejte však na selský rozum. Emoce v tomto případě přitáhněte na pěkně krátké vodítko, protože právě emoční teror je předmětem celého obchodu a pokud máte pocit, že ten produkt fakt musíte mít, je to jasný varovný signál, že se Vás někdo pokouší zmanipulovat k tomu, abyste si koupili.

Jakmile tedy vyhraje rozum, vystřízlivění přijde dřív než to udělá díru v rozpočtu.
Ale tak přece si přečtu recenze.
Ano, v dnešní době kdo nemá recenze a ohlasy na netu, ten není důvěryhodný.
Ani recenze už nedává takový punc kvality, jak tomu bývalo.
Protože i tito šmejdi znají cestu zákazníka, budou logicky krok napřed. Pěknou recenzi jim udělá komunita, ze které vychází. A když si pak čtete ty osobní zkušenosti jiných, jak jim to změnilo život a pomohlo, opět nabýváte dojmu, že to pomůže i Vám.

Recenze ano, ale z více nezávislých zdrojů.
Zadejte si do vyhledávače jméno osoby, která Vám prodává a zkuste pohledat.
Jakou má historii, jak si vede jeho/její firma? Osoba podnikající má přidělené IČO, takže se dá veřejně dohledat.
Pokud se Vám na tom něco nezdá, raději od toho jděte pryč. Jestliže Vás lákají na slova o zázračných výdělcích, berte nohy na ramena.
Technika kopírování asi také nebude to pravé. Úspěšní lidé a myslím ty opravdové Vám to vždy potvrdí, že kopírovat je nemá smysl. Inspirujte se jejich příběhy, ale nekopírujte, budete tak vždy o krok pozadu.
Když Vám ani tzv. magnet nebo produkt zdarma nepřinese hodnotu, placená věc na tom nebude o nic lépe.
Na závěr se také podívejte, kdo s Vámi doopravdy komunikuje? Je to osoba nebo jen automat?
V poslední řadě se omlouvám, nechci házet všechny na jednu hromadu, ale věřím, že podnikat se dá pořád poctivě a je jedno jestli na netu nebo osobně.
Článek berte jako osobní zkušenost, o kterou jsem se chtěla s Vámi podělit, názor na problematiku si musí udělat každý sám.