8. díl Co si ujasnit u práce při mateřské

17.02.2021



S miminkem jsme se sžili, plán hospodaření máme. Vyšel nám plus nebo jsme v rovnováze na obou stranách hospodaření. Ale klidně mohl vyjít mínus. I to je jistým způsobem úspěch, protože není nic jednoduššího než vzít situaci pevně do rukou a zaměřit se na řešení.

Nám každý měsíc chybělo do rozpočtu cca 4.000,- a to jsem počítala jen jako to minimum. S tím jsem se však nikdy nechtěla spokojit. Mým cílem bylo přilít víc, jednak, abych mohla začít tvořit rezervy, druhak jsem chtěla plnit sny.


Takže vedle nouzového plánu vyrostl plán cílový. Ten zahrnoval všechno to, co jsem chtěla navíc. Zahrnoval v sobě i výdaje na rezervy, výdaje na spoření a další. Takže kolonka příjem se potřebovala zvětšit o 10.000,-Kč


A k tomu jsem se snažila směřovat.


Učilo mě to přemýšlet ve vyšších číslech.


Máme tedy jasné, kolik navíc potřebujeme.


Takže se pak mnohem lépe vymýšlí, jak toho dosáhnout.


Protože jakožto máma na mateřské nemůžete pracovat jako předtím.

Role se rozdvojila, máma a pracující.


To je totiž druhá věc, kterou je nutné propracovat a tím je čas.


Kolik chci věnovat práci a kolik rodině, abych neměla pocit, že něco zanedbávám a zároveň abych mohla vydělat potřebné peníze?


Jedna moje koučka propracovala systém 4x3 nebo 3x4. Principem je, že práci se věnuje buď 3 dny v týdnu po 4 hodinách a nebo naopak 4 dny v týdnu po 3 hodinách.


Nekopíruju, ale vzala jsem to jako inspiraci pro sebe.


Můj pracovní plán je 5 dní v týdnu po 4 hodinách, ano, připomíná to poloviční úvazek.


Tady ale nekončíme. Když půjdete do zaměstnání nebo na brigádu, tak většinou neexistuje možnost brát si dítě s sebou. Občas si maminka na úklid bere dítě, pokud to ovšem zaměstnavatel dovolí. Jinak se musí řešit hlídání.


Máte partnera, babičky, dědečky, tety nebo kamarádku, kdo vás během práce zastoupí a pohlídá vašeho drobečka?


Tohle je potřeba si zajistit. Není možnost? Tak se podívejte po školičkách nebo po hlídacích centrech nebo si objednejte chůvu.

Tady si ale rovnou připočtěte do rozpočtu poměrně vysoký výdaj. Soukromé školičky si měsíčně účtují cca 6.000,-Kč školkovné, tohle se nedá zahrnout do přiznání a snížit si náklady, takže opravdu nepodceňujte tento výdaj.


Menší výhodu mají ženy, které se můžou vrátit na Homeoffice. Nemám zkušenost, do jaké míry se to dá zvládnout s dítětem za zády, ale vzhledem k tomu, že i moje práce je z většinové části z domu, ne všechno jde vždycky tak lehce, jak si člověk plánuje.

Prcek si vyžaduje pozornost, leze po stole, tahá za kabely od PC a chce pomáhat.

Nicméně na menší časový úsek se dá zajistit hlídání partnerem nebo jinou možností a výdaje nejsou potom v takové výši.


Jak si časový plán vytvořit?


Máte pocit, že musíte zvládnout všechno, domácnost, dítě nebo děti a ještě k tomu pracovat a chodit na nákupy a zkrátka jste v jednom kole.


Doporučuji si sednout a všechny činnosti, které děláte si rozepište. Podrobně.

Může se to zdát úsměvné.

Sepsané činnosti si rozdělte na domácnost, péče o rodinu, pracovní činnosti a volný čas.


Ke každé činnosti si napište, jak často je potřeba dělat - to hlavně platí u domácích činností jako je úklid, vaření a nakupování a kolik času každá činnost zabere.


A teď si zkuste sestavit harmonogram.


Jak?


Vytvořte si bloky na každý den, mateřská, domácnost, práce, volný čas.

Do jednotlivých bloků si vyplňte ty konkrétní činnosti, které chcete nebo musíte ten daný den udělat.


Cílem je si totiž vyčlenit čas na práci a hlavně nezapomenout na volný čas.


Pro představu:

Můj den začíná v 7 ráno. Začíná blok Mateřská - domácnost. Na začátku byly oddělené, časem jsem si zautomatizovala, proto jsem seskupila dohromady.

Blok trvá 2 hodiny. Za ty dvě hodiny vzbudím syna, zvládneme ranní hygienu, snídani, a drobný úklid - nádobí, zapnout pračku, ustlat postele, nachystat si na vaření.

Následně začíná dopolední pracovní blok. Ten trvá opět 2 hodiny a tady se soustředím na práci. V tomto bloku si řeším emaily, telefony, zpracování požadavků, plánování práce...

Následuje opět domácnost - mateřská, do doby než syn usne, takže zmapovaním vím, že mi opět trvá 2 hodiny než nachystám oběd, uspím dítě, opět nějaký úklid.

Pak jsem si tam vměstnanala i vlastní hodinu volnosti - to si přečtu knížku, uvařím si kafe, které vypiju teplé :-), mrknu na nějaký seriál.

Odpoledne si dvě hodiny nechávám na práci, většinou v době, kdy už může hlídat manžel případně kamarádka nebo babička. A v této části se věnuji práci s klienty. Můžu za nimi vyrazit, potkáme se v kanceláři nebo přes videochat.

Další blok je už rozdělen na domácnost, rodinu a volný čas. Celý den mám rozplánovaný od 7 ráno do 9 do večera.


Samozřejmě se počítá se změnami kvůli lékařům, plánuji si také dovolené od práce, když chci jet třeba na nějaký výlet a samozřejmě počítám i s výkyvy - nemoc apod.


Jakmile si však toto osvojíte a dáte si režim, skončí chaos a stres z toho, že nestíháte.


Tento model můžete využít při zaměstnání, brigádě, ale také, pokud se rozhodnete podnikat tak jako já.


Upřímně totiž podnikání vnímám jako určitou svobodu zvláště při mateřské, kdy jsem svým pánem.


Nebyla jsem totiž ideálním brigádníkem právě kvůli hlídání. Takže to chtělo hledat jiné přivýdělky.


Pokud přemýšlíte i vy nad možnostmi, jak si zajistit příjem, nebojte se věnovat mi hodinu vašeho času, společně se pobavíme o vašich představách a možnostech.

Kontakt najdete zde.


Jak se nejlépe přiblížit k cíli? Je nutné udělat první krok.